Patric Cerny

Ledamot - Västra Götalandsregionen

Patric Cerny: Jag vill se en utbyggnad av husläkarreformen

Patric Cerny är ledamot för Liberalerna i Västra Götalandsregionen från den södra valkretsen, och är idag ordförande i styrelsen för rehabilitering och hälsa. Som person är han generös, lyssnande, social och förlåtande. Patric vill fortsätta göra skillnad och göra gott.

Patric är född i Borås och har bott i Ulricehamn under en kort period. Han är gift och har två ungdomar (vuxna barn?) som båda arbetar inom sjukvården. Sedan 1989 har han arbetat som präst och är just nu Kyrkoherde i Kinds pastorat.

– Den stora frågan var för mig skiljandet mellan kyrkan och staten, där jag tycker det är självklart att staten inte skulle lägga sig i och tillsätta biskopar mm. Folkpartiet var det parti som drev den frågan tydligast och bäst, svarar Patric på frågan på varför han valde sig att engagera sig i politiken.

I dag är de viktigaste frågorna för Patric sjukvård, äldre och sociala folkhälsofrågor.

– Vi behöver bryta utanförskapet, prioritera sjukvården när resurserna, pengarna, inte är oändliga. Vi behöver lyfta ensamheten och psykiatrin, säger Patric om de problem som han menar behöver nya politiska svar. Under den kommande mandatperioden vill han se en fortsatt utbyggnad av Liberalernas husläkarreform.

– Jag vill se en utbyggnad av husläkarreformen, en stor satsning på ungas psykiska mående och varför inte införa en terapicheck för alla unga 16–20 åringar likt tandvårdspengarna, säger Patric.

Hur är du som ledare?

Jag är lyssnande, varm, driven och vill ha alla med på tåget, berättar Patric. På sin fritid umgås han med familjen och försöker vara ute i naturen.

– Det finns inte mycket tid att göra något på fritiden förutom politiken, men ett prioriterat område är att umgås med familjen och att försöka vara ute och röra på mig, säger Patric som även har ett litet med ännu ej färdigutvecklat intresse för whisky.

Snabba frågor

Född: 1963

Bor: Borås

Drömmer om: God hälsa, samt att få vara med och göra gott för en enda människa.

Studier: Gymnasium samt 5 år på universitet i Uppsala.

Favoritcitat: Gråt med dem som gråter och skratta med dem som skrattar.

Motto: Bättre att göra något och det ibland blir fel än att aldrig gör något och aldrig göra fel.

Äter: Varierat. Men favoriterna är fläsk och raggmunk, ärtsoppa, Nasi goreng.

Dricker: Vatten eller ett glas rött vin.

Reser till: Västkusten.

Kör: Rav4 Elhybrid.

Läser: Handlingar.

Lyssnar på: Klassisk musik.

Tittar på: En spännande engelsk deckare.

...