Veronica Almroth

Kandidat till Europaparlamentet

Ett Europa som löser gemensamma problem tillsammans

Veronica Almroth kandiderar till Europaparlamentet för att vi behöver ett starkare Europa som kan hantera de gemensamma problem som inte känner några gränser. För henne handlar det om att göra allt mot gängkriminaliteten och möta klimathotet tillsammans med andra.

Veronica är en engagerad och driven person som arbetar som försäkringsförmedlare och som även är kommunpolitiker på Orust där hon är ordförande för utskottet för lärande. Hon engagerade sig i Liberalerna, då Folkpartiet, för att hon tror på den enskilda individens frihet.

– Jag tror på individens frihet. Alla människor ska ha möjlighet att få vara den man är och att få bli vad man vill, säger Veronica Almroth.

Varför kandiderar du till Europaparlamentet?

– För att vi behöver ett starkare Europa, inte ett svagare. De utmaningar som finns framför oss så som kriget i Ukraina, gängkriminalitet och klimatförändringar klarar Sverige inte av att hantera själva. Därför behövs det mer samarbete och vi måste även stå upp för demokratin som nu faktisk är hotad av auktoritära krafter både här hemma och i övriga Europa, fortsätter Veronica Almroth.

Vilka frågor är viktiga för dig?

– Euron, fri rörlighet och att stå upp för Ukraina, svarar hon snabbt.

Veronica älskar hav, natur och att spela golf tillsammans med sin man och son. Hon är en föreningsmänniska som gillar att man i gemenskap kan åstadkomma positiva saker för både sig själv och andra både inom civilsamhället. Tillsammans blir man stark, menar hon.

Varför är det viktigt att rösta i valet?

– För att slå vakt om demokratin, vi behöver mer samarbete – inte mindre. Ensam är inte stark, ensam är bara ensam, avslutar Veronica Almroth.

...