Västsverige starkt i partistyrelsen

När valberedningens förslag till ny partistyrelse presenterades igår fanns all anledning för Liberaler i Västsverige att sträcka lite extra på sig

Tisdag 24 oktober 2017

(Emma Gröndahl till vänster i bilden, bredvid Suzanne Åkerlund under ledningskonferensen tidigare i höst)

– Jag är glad över listan av flera skäl, säger ordföranden för länsförbundet Liberalerna Västsverige, Jonas Andersson. Förslaget lyfter fram flera starkt kompetenta medlemmar och inte minst är vi nu sex ledamöter från Västsverige. Stort grattis till Emma Gröndahl! Med det är vi den region som har bäst representation i partistyrelsen, även utan att räkna in partiledaren med rötterna i Skene och partisekreteraren från Kungälv, avslutar Jonas Andersson.
– Det är extra spännande att nomineras till partistyrelsen inför ett valår, Säger Emma Gröndahl från Laholm. Jag hoppas särskilt kunna bidra till Liberalernas politik inom frågor som rör företagande och integration. Det är där jag både har yrkeserfarenhet och allra störst engagemang avslutar hon.

De Västsvenska ledamöterna som föreslås är:
Emma Gröndahl, Laholm (NY)
Emma Gröndahl föddes 1987 och har flerårig erfarenhet som entreprenör inom inrednings- och byggbranschen. Hon har också haft flera kommunala och regionala uppdrag de senaste tolv åren. Emma jobbar idag som projektledare inom integration för nyanlända.

Helene Odenjung
Helene Odenjung föddes 1965 och är vice partiledare sedan 2010. Hon är gruppledare och kommunalråd i Göteborg sedan 2003 och även ledamot i SKL:s styrelse.

Jonas Andersson, Partille
Jonas Andersson föddes 1965 och är ledamot av partistyrelsen sedan 2005. Jonas är regionråd i Västra Götalandsregionen med ansvar för hälso- och sjukvården i regionens GrönBlå majoritet.

Robert Hannah, Göteborg
Robert Hannah föddes 1985 och är riksdagsledamot sedan 2014. Han är jurist och har tidigare arbetat på den liberala biståndsstiftelsen SILC.

Ulrika Landegren, Kungsbacka
Ulrika Landergren föddes 1959 och är kommunalråd i Kungsbacka sedan 2009. Hon har även uppdrag inom ramen för SKL.

Anna Svalander, Borås
Anna Svalander föddes 1971 och är andra vice ordförande för Liberalerna Västsverige. Hon är ersättare i Borås kommunstyrelse och arbetar som folkbildare på studieförbundet Bilda.

Valberedningens förslag i sin helhet:

Partiordförande:
Jan Björklund, Stockholm

1:e vice ordförande:
Helene Odenjung, Göteborg

2:e vice ordförande:
Christer Nylander, Kristianstad (nyval)

Ledamöter:
Jonas Andersson, Partille
Gulan Avci, Stockholm (nyval)
Linnéa Darell, Linköping (nyval)
Lotta Edholm, Stockholm
Per-Åke Fredriksson, Gävle
Emma Gröndahl, Laholm (nyval)
Roger Haddad, Västerås
Robert Hannah, Göteborg
Anna-Lena Johansson, Sollentuna (nyval)
Mathias Karlsson, Oskarshamn (nyval)
Ulrika Landergren, Kungsbacka
Mats Persson, Lund
Carina Sándor, Skinnskatteberg
Anna Starbrink, Stockholm
Jens Sundström, Luleå
Anna Svalander, Borås
Maria Weimer, Uppsala
Ulrica Westerlund, Umeå
Ingeborg Wiksten, Sundsvall
Cecilia Wikström, Uppsala (nyval)
Anna Ågerfalk, Örebro
Utöver dessa ingår även partisekreteraren, Maria Arnholm, i partistyrelsen.

Valberedningens förslag till partistyrelse kommer att behandlas på Liberalernas landsmöte i Västerås den 17-19 november. Valberedningen har bestått av Olle Schmidt (ordförande), Linda Axäng, Hans Backman, Ann Catrine Fogelgren, Thomas Stääv, Ann-Katrin Åslund och Joakim Rönnbäck (LUF).