Du ska veta vad din läkare heter

Du ska veta vad din husläkare heter. Kontinuitet är viktigt för en trygg vård, därför ska alla kunna välja en egen husläkare. Särskilt viktigt är det för äldre att få någon som tar ett helhetsansvar.

Vårdvalet är viktigt, att det fortsatt ska finnas olika valmöjligheter för dig. Vi ser gärna fler utförare och mer valfrihet. Ett exempel; att kvinnor ska kunna ha ännu mer frihet att välja sin gynekolog. Egenmakt och vikten av valfrihet är central när det kommer till det mest intima och integritetskänsliga i vården.

Liberalerna vill fortsätta utvecklingen av ambulanssjukvården. Idag utförs mycket vård och bedömning direkt på plats. Vi vill fortsätta med alternativ så som bedömningsbilar och lättvårdsambulanser för att ytterligare skapa mer beredskapstid, dvs. mer tid till akuta uppdrag.

Du ska som patient kunna välja din vård i så stor utsträckning som möjligt, inte bli tilldelad en tid för besök. Vi vill att individen i största möjliga mån ges möjlighet att boka sina tider själv. Vi välkomnar också privata vårdföretag, inte minst för att korta köerna. Men även för att du som invånare ska ha möjlighet att välja den vårdgivare du har förtroende för. Vi vill utveckla vårdvalet till fler områden.