Rusta upp järnvägsnätet i Halland

Infrastrukturen är det viktigaste verktyget för tillväxt och utveckling i regionen. Västkustbanan, Viskadalsbanan, Markarydsbanan (med stopp i Knäred och Veinge) och Halmstad-Nässjöbanans (HNJ banan) trafik måste fortsätta att utvecklas.

Region Halland måste fortsätta att trycka på staten för att mer medel frigörs till upprustning av järnvägsnätet i Halland. Det gäller även en upprustning av väg 153 och väg 154, båda mot Ullared.

Enkla förbindelser är nyckeln för att regionen ska fortsätta att växa, utvecklas och bindas ihop. Halland är en tillväxtregion med kraftigt ökande befolkning och stora angränsande arbetsmarknader i både norr och söder.

Det måste satsas på sträckan Varberg-Göteborg med fler stopp i Åsa och Väröbacka. På sikt vill vi se regiontåg för hela Halland med stopp i t.ex. Getinge. Liberalerna kommer verka för att starta upp trafik på Markarydsbanan med stopp i Veinge och Knäred. Kortare restider och högre hastigheter på nya Viskadalsbanan. Vi vill att bussar i möjligaste mån harmoniseras med avgångs- och ankomsttider för tåg.