Västsverige
Se alla

Regionprogrammet på lätt svenska

Tillsammans utvecklar vi Västra Götaland

Vi vill att Västra Götaland ska vara en region där alla kan leva ett bra liv. Du ska få vård när du behöver den. Du ska kunna resa till jobbet eller skolan. Du ska känna dig trygg och ha möjlighet att forma din framtid.

I Liberalernas regionprogram berättar vi hur vi vill utveckla Västra Götaland under åren 2026–2030. Här kan du läsa om våra viktigaste förslag för vården, kollektivtrafiken, kulturen, klimatet, jobben och många andra frågor som påverkar din vardag.

Liberalernas regionprogram

Vi vill att Västra Götaland ska vara en bra region att leva i.

Du ska få vård när du behöver den.

Du ska kunna resa till jobbet, skolan eller fritidsaktiviteter.

Du ska kunna känna dig trygg och tro på framtiden.

Det ska vara så oavsett var du bor.

Det här vill vi göra

Vi vill att vårdköerna ska bli kortare.

Alla ska ha en egen husläkare på sin vårdcentral.

Det ska vara lätt att få en tid hos vården när du blir sjuk.

Vi vill att bussar, tåg och spårvagnar ska fungera bättre.

Det ska vara enkelt att resa i hela Västra Götaland.

Vi vill också satsa på bättre vägar och järnvägar.

Fler jobb och bättre möjligheter

Vi vill att fler företag ska kunna starta och växa.

Det skapar fler jobb.

Vi vill också satsa på utbildning, forskning och ny teknik.

Det gör regionen starkare.

Ett bra liv för alla

Barn och unga ska få en bra start i livet.

Äldre ska känna sig trygga.

Den som mår psykiskt dåligt ska få hjälp i tid.

Alla människor ska behandlas med respekt.

Alla ska ha samma möjligheter.

Kultur och klimat

Vi vill ha ett rikt kulturliv i hela regionen.

Kultur gör samhället öppnare och friare.

Vi vill också ta ansvar för klimatet.

Vi vill använda ny teknik och smarta lösningar för att minska utsläppen.

För din frihet

För oss handlar politik om frihet.

Du ska kunna göra dina egna val och forma ditt eget liv.

Därför vill vi ha bättre vård, fler jobb, ett starkt kulturliv och ett Västra Götaland där alla får fler möjligheter.

Läs gärna mer om våra förslag i de olika kapitlen om det vill veta mer.