Filip Zackrisson

Ledamot i Region Halland

Kontaktuppgifter

Filip Zackrisson: Det är viktigt att vi har en bra och tillgänglig kollektivtrafik i hela Halland

Filip Zackrisson är ledamot för Liberalerna i regionfullmäktige i Halland. Filip är uppvuxen i Veddige och han flyttade som sextonåring till Österlen för att studera på Bollerups naturbruksgymnasium med hästinriktning och samhällsvetenskap. Efter gymnasiet följde studier vid Syddansk Universitet i Sønderborg i Danmark som ledde till att han blev europavetare. I dag bor han i Breared i Varberg och sedan ett par år tillbaka jobbar han med kommunikation.

Filip engagerade sig politiskt för att han ville göra världen bättre och då fanns inget annat alternativ än Sveriges socialliberala parti.

– Jag engagerade mig politiskt för att jag vill förändra världen till det bättre. Liberalerna var givet då det är Sveriges socialliberala parti, men en avgörande fråga var Liberalernas tydliga proeuropeiska hållning, berättar Filip.

Han är som person utåtriktad, energisk, målmedveten och otålig. Frågor som Filip brinner extra för är kollektivtrafik och omställningen till ett hållbart samhälle.

– Det är viktigt att vi har en bra och tillgänglig kollektivtrafik i hela Halland, inte minst när det kommer till tåg. Vi behöver ställa om till ett grönt och hållbart samhälle, säger Filip. Han vill se att Värö station ska byggas och ett beslut om att bygga Getinge station. Nytänk och flexibilitet efter pandemin är viktigt för att skapa en framgångsrik kollektivtrafik då resemönster snabbt förändras. Hallands framtida förbindelser med omvärlden är helt avgörande för att regionen ska kunna fortsätta att utvecklas, menar han.

Ett annat område som är viktigt för honom är sjukvården.

– Vi behöver en nytänkande sjukvård med valfrihet och individens bästa i fokus. Rent konkret vill jag se att sjukvården får en fast kontaktperson vid sjukdom som ansvarar, driver och håller ihop sjukvårdsprocessen. För individen kan sjukvården bli som ett stort träsk att drunkna i, så ska det inte vara när man som mest behöver stöd och hjälp. Det skapar friskare patienter och jämlikhet för alla, fortsätter Filip.

Under den kommande mandatperioden behövs beslut om hur Hallands nya sjukhus ska ta form, menar han.

– Sjukhusfrågan är existentiell för Region Halland, det är enorma summor vi pratar om och grunden för vår sjukvård i väldigt många år framöver. Prioriteringar i sjukhusfrågan är att fortsatt leverera Sveriges bästa sjukvård till hallänningarna, tillgänglig sjukvård för hela regionen och värna om skattebetalarna. Kombinationen av vår goda sjukvård och låga skattetryck är receptet för vår framgång, så även framgent, säger Filip. Som ledare är han positiv, engagerad och lojal.

På fritiden umgås han med familj och vänner. Senaste tiden har han inrett sin nya lägenhet. Han vistas gärna i naturen, gillar att sola och bada och inte minst att rida.

– Mitt särskilda intresse är ridsport och hästar. För att det är utvecklande, avstressande och väldigt mycket action, avslutar Filip.

Snabba frågor

Född: Veddige.

Bor: Varberg.

Drömmer om: Sol och värme.

Studier: Europavetare.

Favoritcitat: ”We shall never surrender”.

Motto: Gå din egen väg.

Äter: Smoothie till frukost.

Dricker: Vatten, vin och cider.

Reser till: Hela Europa.

Kör: Elhybrid.

Läser: I Ukraina på drift.

Lyssnar på: Politico – EU Confidential.

Tittar på: Världens historia.

Kontaktuppgifter

...