Pär Lundqvist

Lundqvist: Därför är vi sjukvårdspartiet i Västra Götaland

Den vård som behövs ofta och av många ska finnas nära. Därför måste vårdcentralerna stärkas och närsjukhusen värnas så att patienternas behov kan mötas. Alla ska ha rätt till en fast och namngiven husläkare. För i en liberal hälso- och sjukvård är det den enskilda människans behov och perspektiv som ska stå i centrum.

Till skillnad från andra så tror vi att patientens ställning stärks i en vård som präglas av valfrihet. Vi bejakar en sund konkurrens om patienterna med kvalitet och vårdidéer. Vården blir både bättre, tryggare och mer tillgänglig när patienten har friheten att välja. Därför vill vi införa flera vårdval, exempelvis inom gynekologi, psykiatri och inom mödrahälsovården.

Alla barn och unga ska ges möjligheter att förverkliga sina drömmar. Alla barn förtjänar en bra start i livet med kärlek, trygghet och omsorg. Framgång i skolan och välmående senare i livet har ett mycket starkt samband. Här har hälso- och sjukvården tillsammans med skolan ett gemensamt ansvar för att skapa förutsättningar för att vartenda barn ska lyckas i livet.

Psykisk ohälsa är ett växande problem både hos unga och äldre. Vårt mål är att vi ska ha landets bästa vård för dem som drabbats av psykisk sjukdom eller ohälsa. Psykiatrin behöver en omstart. För att nå detta mål krävs ett utvecklat samarbete mellan olika vårdnivåer. Akuta insatser ska kombineras med förebyggande arbete, tidiga insatser och snabba vägar till vård.

I Västra Götaland ska alla ges möjligheter att delta i samhällslivet och forma sitt eget liv. Den som har ett sämre utgångsläge måste ges bättre möjligheter. I vården ska patienter behandlas olika eftersom vi människor är olika, men vården måste vara likvärdig, där diagnoser och behandlingar sker på jämlika villkor. Det får inte förekomma medicinskt omotiverade skillnader i vården mellan kvinnor och män, men så är det tyvärr fortfarande. Vi liberaler accepterar inte att kvinnor ska behöva vänta längre, ordineras billigare mediciner eller bemötas på ett sämre sätt än män. Vi menar att det krävs ett tydligt kvinnoperspektiv inom hälso- och sjukvården och att finansieringen till kvinnosjukvården säkerställs. Vi tar jämställdhetskampen.

De senaste åren har präglats av pandemin, särskilt hälso- och sjukvården. Planerad vård har fått skjutas upp och tillgängligheten har försämrats. Något som har blivit uppenbart under pandemin är att omvårdnaden om äldre och sköra patienter radikalt behöver förbättras. Sjukvårdens stöd till den kommunala vården måste stärkas. När vi blir sjuka måste vi få vara det med värdighet och våra anhöriga ska inte mötas av förbud. Ålderismen måste bekämpas.

I vårt samhälle ska alla ha friheten att forma sitt eget liv, så länge du inte begränsar någon annans frihet. Alla ska kunna vara den de är fullt ut, utan att styras av andra. Det behövs mer HBTQ-kompetens i vården, inte mindre. I Västra Götaland ska regnbågen alltid lysa.

Människor ska känna trygghet i att de vid behov av akut vård ska få detta snabbt och
med ett kompetent och bra bemötande. Ingen ska behöva vara orolig över att vänta
på sjukhusens akutmottagningar eller att ambulansen inte ska komma fram i tid när
du behöver den som mest.

Västra Götalandsregionen har problem som måste mötas med nya svar. Vi har en
rad idéer och förslag för hur vi ska lyfta och förbättra hälso- och sjukvården. Liberalerna är Västra Götalandsregionens sjukvårdsparti.

Pär Lundqvist
Gruppledare och regionråd i Västra Götalandsregionen
par.lundqvist@liberalerna.se

Liberalernas valmanifest

Liberalernas regionala valmanifest inför den kommande mandatperioden är en liberal reformagenda med 63 förslag för en hållbar regional utveckling, en stärkt kollektivtrafik, satsningar på kulturen och flera nya förslag för att förbättra hälso- och sjukvården i Västra Götaland. I valmanifestet hittas våra viktigaste frågor.