Miljö

Miljön ska värnas och förvaltas

Naturen och den biologiska mångfalden måste bevaras. För att våra barn och barnbarn ska få växa upp med samma möjligheter som oss behöver vi förändra vår livsstil. Miljön är gränslös och för Liberalerna är det självklart att klimatutmaningar ska hanteras gemensamt, såväl i ett globalt sammanhang som regionalt och lokalt. Västra Götalandsregionen ska vara en viktig kraft för en progressiv miljöutveckling inom den
egna organisationen liksom i länet i samarbete med kommuner och näringsliv.

LIBERALA FÖRSLAG:

Skydda den biologiska mångfalden. Region, kommuner, miljövårdande organisationer,
vattenvårdsförbunden och internationella organisationer måste arbeta tillsammans för att skydda den biologiska mångfalden. Västra Götalandsregionen ska vara drivande för att få fram bättre lösningar och skarpare miljökrav för sjöfart, fiskenäring och kustnära friluftsliv. Men vi ska också samarbeta för att städa våra stränder från allt skräp som flyter i land längs kusten

Energieffektiv verksamhet. Den viktigaste utmaningen för ett klimateffektivare
Västra Götaland är energianvändningen. Regionens egna verksamheter ska halvera energianvändningen fram till 2030. Därför behövs en kraftfull investeringsplan med sikte på hållbart byggande och energieffektiva lokaler. Den medicinsktekniska utrustningen måste bli mer energisnål. Västra Götalandsregionen ska också ställa tydliga miljökrav i
regionens upphandlingar.